torstai 13. lokakuuta 2016

"Köyhien" grillipileet

Alright, lauantain grillibileet.

Maurin opettajakaveri Priscilla kutsu meiät grillipileisiin ja mehän mentiin.

Priscilla asuu Floripan keskustassa, joten otettiin kitara mukaan ja bussi alle ja pari juotavaa kaveriks. Yritin ottaa "taidekuvia" faveloista.

Bussiliikkuu taidetta
Kysyin Maurilta jo kotona et millanenkohan se Priscillan kämppä on ja Mauri sano et se asuu viel varmaan kotona, et ne on varmaan aika rikkaita. Täällä asutaan kotona ikuisuus ja Priscillaki on jo 25.

Jep kotona asu ja rikkaita on. Se kävi selväks jo kerrostalon portista ja ovimiehestä. Ja sen jälkeen kattoterassista ja kahesta uima-altaasta katolla, missä nääki grillibileet oli. Maisema oli sanoinkuvaamaton ja mua ottaa päähän etten ottanu kuvia. No kuulemma kesällä on lisää bileitä et UIKKARIT MUKAAN! Ni otan sit kuvia.

Vieraina oli koulun opettajia, Maurin pomo ja koulun omistaja. 

Ruokana oli cuacamolea ja nachoja (rikkaitten ruokaa jep) paahdettua leipää ja makkaraa ja sit rehuja sinne itetehdyn hodarin väliin. Ja perunasalaattia. mmmmmm Mun lempparia.

Yks mies rupes heti multa kaikkea kyselemään ja siinä vähän aikaa juttelin sen kanssa ja sit tuli niin monta awkward silence hetkeä et mies luovutti mun suhteen. Oikeesti välillä hävettää et oon näin saatanan supliikki. En mä osaa pitää yllä mitään smalltalkia. En minä tiedä mistä mä täällä näille puhun, en mä tiedä loukkaaks mun huumori näitä vai ei joten oon vaan awkward.

jengi
Sit vaa söin ja lagasin ja Mauri paineli menee sinne sun tänne ja kelasin et ei nyt saatana tätä just pelkäsin. Yks Maurin oppilaista, Rafael, joka myös opettaa espanjaa siel koulussa rupes sit juttelemaan mulle, hitaalla englannilla ja parhaimpansa mukaan, mut meteli oli niin kova ja Rafael niin söötti ja hiljanen ni en sit kuullu sitä ja se ei aina ymmärtäny mua ni luovutettiin.

Paikalle ilmaantu yks opettaja Debra, joka on tosi puhelias ja kovaääninen ja joka piti mulle sit seuraa koko illan. Ja Mauri soitteli kitaraa ja laulo ja kaikki oli ihan haltioissaan.

meikä ja Debra ja joku hullu
Debra kerto mulle oikeestaan sen koko elämäntarinan. Hahahah. Ei tarvinnu meikän paljon höpötellä. Se kerto et ne on just muuttanu keskustaan, koska vanha vuokrakämppä oli homeessa ja siel ei voinu asua. Tai siis voi siel asua koska on katto ja neljä seinää, mut kukaan järkevä ei siel voi asua. Debran perhe ku muutti pois ni kämppä uusiks vaa vuokralle. Ei mitään rajaa. Näin pari kuvaa siitä kämpästä ja kiviseinät oli siis ihan hajoomispisteessä sen homeen takia.

No sit näin pari kuvaa tästä uudesta kämpästä, joka oli viel kamalampi, mut iso ja tilava ja Debra perheineen kuulemma halus rempata sen. Vuokrakämpän.

Lattiat oli läpilahot ja seinät oli laikukkaat koska seinät oli rapistunu ja maalit sitämukaa tippunu lattialle. Myös homeessa. Vessassa oli vihreet laatat seinissä ja lattiaan rakennettu kiintee kylpyamme ja laattojen raosta vilis torakoita ja etanoita. Suihkusta tuli ruskeeta vettä. Mä olin ihan järkyttyny et tämmösiä kämppiä oikeesti täällä vuokrataan ja niissä asutaan. Pari huonetta olivat kerenny jo remontoimaan, ni näytti jo hyvältä.

Mut kyllä tuli Ronjalle tiputus korkeelta ja kovaa. Yhtäkkiä meiän kämppä näyttiki luxukselta. Tykkään muutenki kyl täst kämpästä jo tosipaljon, mut rupes hävettää se mun ensijärkytys.

Debra kerto myös ylpeenä sen 1-vuotiaan pojan ekoista synttäreistä ja näytti kuvia. Wow.
Tiesin et tääl panostetaan juhliin, mut en ollu ikinä ajatellu sitä pahemmin.

Juhlia suunniteltiin 5 kuukautta ja kuulemma maksettiin myös se 5 kuukautta. Oli pallomerta ja feikkikakkua ja oikeesta kakkua ja viidakkoteemalla lavastettuja paikkoja mistä sai hyviä kuvia, ruokaa yllinkyllin, oli palkattu hauskuuttajia, pellejä ja leijonia. Ja jäbä täytti vuoden. Sanoinki Debralle et wow mikä efortti näihin bileisiin, joita sun muksu ei tuu ikinä muistamaan. "Joo joo, mut mä tuun muistaa nää aina" Jos ikinä saadaan Maurin kanssa lapsi ni se tulee niin vihaamaan meitä, koska sen synttäreillä on vaan hieno kakku ja ilmapalloja. Mauri nauro ja sano et se saa mitä sille annetaan. Se lapsi tulee niin vihaamaan meitä.

Sanoin sit kotona Maurille et ei mitään järkee, ku muutenki on köyhä ni pitää kalliita juhlia VAUVALLE. Mauri sano et ei ookkaan, mut kun mihinkään kivaan ei oo ikinä varaa niin sit tämmösiin juhliin panostetaan, et olis ees joskus jotain speciaalia. Oikeesti. Aaah. Suomi. Onko juusto liian kallista? Paljon se ruokakassi maksokaan Prismassa? Vaihtuko kaupassa järjestys...

Maurin koulun omistaja Vo oli ottanu mukaan miehensä ja tyttönsä. Tyttö oli tosi kaunis tähkäpää tukkansa kanssa, mut sai hirveet kilarit heti alkuun. Ikää oli ehkä n. 6 vuotta jos sitäkään. Jossain vaiheessa likka sit vietiin Priscillan perheen luo leikkimään et äiti ja isä saa bailaa (oikein). Likka sit ilmesty sinne bileisiin 12 aikaa yöllä leikkimään barbeilla. 

Tääl ei lapset todellakaan mene nukkumaan 9 illalla. Ei ei ei. Ne menee nukkumaan sillon ku vanhemmatki. Ei täällä oo mitään sääntöjä tai kielletä mitään. Tää oli ihan järkytys mulle ku ekaa kertaa tajusin tän Maurin pikkuveljen kaa, joka oli sillon joku 7 ja oli viel 1 aikaa yöllä hereillä ja pelas pleikkaa. Kulttuurieroja. Mauri sanoki et kasvatetaan lapset Suomessa ku armeijassa. Mut sanoin et hei, sun kuuluu kasvattaa sun lapsi silleen et se osaa elää omaa elämäänsä sitku täyttää 18, eikä mieti miten pyykit pestään tai miten perunat keitetään. Maurihan oli ihan avuton, ku muutti Suomeen. Ku ei tääl oo tapana opettaa miten kotia leikitään aikuisena vaan äiti hoitaa ja sit ollaan et oho en osaakkaa mitään. Mut nykyään Mauri kyl on samaa mieltä et brasilialainen kasvatus on liian rentoa.
porukan viihdyttäjä ja maran koulun omistaja

Debra, ku lähti ni rupesin leikkimään sen pikkulikan kaa muovailuvahoilla ja sitku puhuin sille englantia, ni se sano et "voisitko kiitos puhua normaalisti" kaikki hajos ihan totaalisesti. Sanoin sit PORTUGALIKS et "Sori en puhu portugalia, en osaa puhua normaalisti" Tyttö sit oli ihan ihmeissään ja kysy "Et osaa portugalia? okei" Mut ei se haitannu. Leikittiin muovailuvaihoilla. Ja ihastelin sen hiuksia.

Rafael oli vähän yksinäinen, niin se tuli siihen meiän kanssa ja yritti englantia taas mun kanssa ja homma sujuki jo paremmin ja tajusin et hei meillähän on yhtä kiero huumorintaju ja ilta meni mukavasti. Rafael on niin söötti ja hento et haluisin vaa laittaa sen mun taskuun. Ainaku Rafael yritti kertoa mulle jotain englanniks ja mietti et miten joku sanotaan nii se rupes nauramaan. Hahahahah. Semmosta hermostunutta naurua. Kiva tyyppi. 

Saatiin Rafaelilta sit kyyti kotiin, mikä oli ihan huippua ni ei tarvinnu ootella busseja tai ottaa taksia.

Mauri kerto sit kotona et porukka oli ihan innoissaan miten hauska ja hyvä tarinankertoja mä oon vaikka Mauri oli kaikille kertonu et Ronja on sit tosi varautunu et antakaa sille aikaa. 
Hahahahahaha

Mut oli tosi kivaa ja meiät kutsuttiin jo allasbileisiin kesällä ja Maurin pomo sano et he soittelevat ku ovat menossa bailaa, et pitää hengaa useemmin. 

Kivaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lähetä nyt edes vaikka terveisiä! :)